Sereem… Video Viral, Terdengar Suara-suara Jeritan Minta Tolong di Kuburan – Fajar Seleb
News

Sereem… Video Viral, Terdengar Suara-suara Jeritan Minta Tolong di Kuburan

WARGA Net dihebohkan dengan beredar sebuah video yang diambil di sebuah lokasi kuburan. Dalam video tersebut, terdengarkan sejumlah suara minta tolong yang diklaim sebagai suara-suara dari dalam kubur tersebut.

Video yang kini teah viral itu, pertama kali diunggah oleh fanpage Ustaz Hishamuddin Abdul Aziz, salah seorang ustad asal Negeri Jiran Malaysia.

“Ada yang kata, itu  adalah suara ayam. Ada yang kata, itu adalah bunyi lolongan anjing. Ada pula yang kata, itu adalah suara dari kubur. Saya, tidak mahu membenarkan, juga tidak mahu menafikan.” tulis akun tersebut.

 

Video yang diungga pada 18 September 2017 itu, kini telah dishare oleh netizen sebanyak 49 ribu kali, dan ditonton sebanyak 2 juta kali.

Namu ditengah viralnya video tersebut, salah seorang pemilik akun facebook dengan nama Sarah Schmitzkova mengklaim video tersebut adalah asli milik saudaranya yang bekerja di sebuah kuburan massal di Singapura. Namu Ia merasa kecewa sebab video tersebut tidak disertakan nama pemilknya.

“Macam mana ustaz boleh ada video ini? Ini video original dari kawan saya sewaktu dia dan keluarga bekerja di kubur di Singapura, buat kubur dan batu nisan.” tulis Sarah Schmitzkova.

“Ustaz muat naik video ini seolah-olah ustaz yang empunya. Ustaz ada minta izin tak dari tuan empunya? Sepatutnya share dari sumber asal tetapi tidak. Sebaliknya dimuat turun dan dimuat naik semula seolah-olah dirakam oleh ustaz sendiri. Ini dah kira mencuri dan menipu namanya.” Lanjutnya.

Menurut Sarah Schmitzkova, video itu direkam sekitar bulan Mei 2017  lalu, dan baru dimuat ke media sosial seminggu yang lalu oleh pemiliknya dengan tujuan berbagi pengalaman.

“Lain kali minta izinlah ustaz. Setidak-tidaknya beri kredit kepada saya. Islam tak ajar benda-benda begini, mencuri hak orang lain seolah-olah ia milik ustaz. Mana ajaran mulia Islam dalam diri ustaz? Ini video kepunyaan kami, warga Singapura. Astaghfirullahalazim,” katanya. (dal)

loading...
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Most Popular

To Top
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!